expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Co je AdBlue, jaký má v autě význam a je třeba jej doplňovat?




AdBlue jako postrach, ale má ekologický význam

Označení AdBlue spojené s modrými barvami je pro mnohé řidiče postrach. Již několik let je běžnou součástí vozidel s dieselovým motorem a v posledním období se začíná stále více používat i v těch benzinových. Jeho nasazení bylo v počátcích spojeno s nevolí ai dnes má své odpůrce, ale význam se mu upřít nedá.

Pod pojmem AdBlue je třeba si představit chemickou sloučeninu složenou z dvou hlavních složek. První je čistá močovina a druhou demineralizovaná a deionizovaná voda. Tyto dvě látky jsou v AdBlue zastoupeny v poměru 32,5 % k 67,5 % objemu.

Smyslem používání AdBlue je omezení emisí oxidů dusíku NOx, kde se limity za posledních 22 let snížily z původní hodnoty 8 g/kWh na 0,4 g/kWh.

Technicky je to bezbarvá kapalina, která se skladuje v samostatném nádrži a která je postupně vstřikována do výfukového systému vozidla. V něm pomáhá redukovat emise NOx z výfukových plynů, jelikož obsahuje vysoké množství dusíku.

Tato látka při kontaktu s exhaláty výfukového systému tvoří chemickou reakci, výsledkem které je redukce zmíněných emisí oxidů dusíku a jejich přeměna na méně škodlivé dusíky a vody. To je také důvod, proč jsou obaly výrobků s obsahem AdBlue označeny jako přísada pro snížení emisí oxidů dusíku NOx, což má význam pro ekologii.

Jak AdBlue funguje a jaký je mechanismus účinku

Mechanismus účinku AdBlue je založen na selektivní katalytické redukci zmíněných oxidů dusíku. Odborně se tento systém označuje zkratkou SCR.

Principem fungování je v první řadě naplnění a skladování AdBlue kapalina ve vozidle. K tomu je vyhrazena samostatná nádrž, která bývá uložena standardně v zadní části vozidla nebo nedaleko palivové nádrže. Během provozu vozidla se pak z nádrže AdBlue dostává procesem injektáže řízené elektronicky do výfukového systému.

Standardně se kapalina injektuje do systému ještě před katalyzátorem, aby byl efekt na emise co největší. V momentě, jak dojde ke kontaktu mezi AdBlue a exhaláty výfukových plynů, nastává chemický proces selektivní katalytické redukce.

V AdBlue je obsažen amoniak NH₃, který reaguje se sloučeninami oxidu dusíku NOx v exhalátech a tyto následně redukuje na dvě látky a to neškodné dusíky N₂ a vodu H₂O. K urychlení celé reakce obsahuje výfukový systém katalyzátor SCR. Po skončení celého procesu dochází na konci k výraznému snížení emisí NOx.

Platí také, že elektronický řídicí systém monitoruje množství AdBlue v nádrži a správnou funkčnost celého procesu od injektáže až po reakci SCR. K tomu, aby mohl AdBlue systém fungovat, je tedy důležitá přítomnost AdBlue kapaliny.

Nezapomeňte na doplňování i správě skladování

Právě její doplňování je to, co je z pohledu běžného motoristy základní povinnost. Každé vozidlo má jiný objem nádrže pro AdBlue, zpravidla by však měla jedna plná nádrž vystačit minimálně na 10.000 km. U osobních aut je běžný objem nádrže právě od 15 do 20 litrů, přičemž obecně platí, že na 100 km se spotřebuje 1,5 litru AdBlue.

Spotřeba však závisí, podobně jako v případě nafty či benzínu, na způsobu jízdy. Klidnější a plavnější jízda bez prudké akcelerace znamená obvykle nižší spotřebu, naopak, pokud budete motor zatěžovat více, systém bude vstřikovat více AdBlue.

Každý vůz, který je vybaven touto technologií, je zároveň vybaven i senzorem monitorujícím stav v nádrži, který vás upozorní na klesající hladinu.

Pokud byste AdBlue nedoplnili vůbec, většina vozidel je vybavena systémem, který sníží výkon motoru, případně přepne celé vozidlo do nouzového režimu. V rámci něho budete mít k dispozici pouze omezený výkon, případně auto vůbec nenastartujete.

Doplňování AdBlue je možné pomocí klasického tankování přes tankovací pistoli, případně ve formě produktů v baleních podobných vodě do ostřikovačů. Takto si umíte koupit AdBlue již od objemu 2 litrů až po větší balení s objemem 10 litrů. Obecně platí, že tankování Adblue ze stojanu je v přepočtu na litr výhodnější.

Co je třeba ještě o AdBlue vědět a odpovědi na časté dotazy

Stejně jako o ostatní systémy ve vašem autě, io AdBlue systém je třeba se starat. Ať už jde o pravidelné výměny filtrů , pročištění nádrže od usazenin močoviny nebo o aditiva do AdBlue , kde si můžete vybrat celoroční i speciální přísady na zimu.

Základem udržení funkčnosti je kromě pravidelného servisu a údržby i dodržování některých provozních zásad, zejména pokud jde o doplňování kapaliny.

V případě, že si koupíte balenou močovinu, standardně je datum expirace na dobu 1 roku. Po uplynutí tohoto období již může AdBlue ztratit své původní vlastnosti a nedoporučuje se jej používat, kapalina by mohla nadělat i více škody, než užitku. Platí to zejména pro možné zanesení trysek nebo dřívější krystalizaci přímo v nádrži.

Dbát třeba i na nákup, určitě se vyhýbejte „výhodné“ koupi přes inzerát, kde nemáte jistotu původu a především složení AdBlue kapaliny. Dívejte se také na správnou teplotu skladování a vyhýbejte se uskladnění na přímém slunci.

Opatrnost je na místě iv případě, kdyby vás celý systém AdBlue a jeho neustálé doplňování „obtěžovaly“. Přestože existuje několik možností k jeho vypnutí či deaktivaci, rozhodně něco takového nedoporučujeme. Nejen, že tím přispějete ke zhoršení ekologie provozu, ale můžete uškodit i samotnému vozidlu a sporné je i absolvování EK.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku