Označení AdBlue spojené s modrými barvami je pro mnohé řidiče postrach. Již několik let je běžnou součástí vozidel s dieselovým motorem a v posledním období se začíná stále více používat i v těch benzinových. Jeho nasazení bylo v počátcích spojeno s nevolí ai dnes má své odpůrce, ale význam se mu upřít nedá.
Pod pojmem AdBlue je třeba si představit chemickou sloučeninu složenou z dvou hlavních složek. První je čistá močovina a druhou demineralizovaná a deionizovaná voda. Tyto dvě látky jsou v AdBlue zastoupeny v poměru 32,5 % k 67,5 % objemu.
Smyslem používání AdBlue je omezení emisí oxidů dusíku NOx, kde se limity za posledních 22 let snížily z původní hodnoty 8 g/kWh na 0,4 g/kWh.
Technicky je to bezbarvá kapalina, která se skladuje v samostatném nádrži a která je postupně vstřikována do výfukového systému vozidla. V něm pomáhá redukovat emise NOx z výfukových plynů, jelikož obsahuje vysoké množství dusíku.
Tato látka při kontaktu s exhaláty výfukového systému tvoří chemickou reakci, výsledkem které je redukce zmíněných emisí oxidů dusíku a jejich přeměna na méně škodlivé dusíky a vody. To je také důvod, proč jsou obaly výrobků s obsahem AdBlue označeny jako přísada pro snížení emisí oxidů dusíku NOx, což má význam pro ekologii.
Mechanismus účinku AdBlue je založen na selektivní katalytické redukci zmíněných oxidů dusíku. Odborně se tento systém označuje zkratkou SCR.
Principem fungování je v první řadě naplnění a skladování AdBlue kapalina ve vozidle. K tomu je vyhrazena samostatná nádrž, která bývá uložena standardně v zadní části vozidla nebo nedaleko palivové nádrže. Během provozu vozidla se pak z nádrže AdBlue dostává procesem injektáže řízené elektronicky do výfukového systému.
Standardně se kapalina injektuje do systému ještě před katalyzátorem, aby byl efekt na emise co největší. V momentě, jak dojde ke kontaktu mezi AdBlue a exhaláty výfukových plynů, nastává chemický proces selektivní katalytické redukce.
V AdBlue je obsažen amoniak NH₃, který reaguje se sloučeninami oxidu dusíku NOx v exhalátech a tyto následně redukuje na dvě látky a to neškodné dusíky N₂ a vodu H₂O. K urychlení celé reakce obsahuje výfukový systém katalyzátor SCR. Po skončení celého procesu dochází na konci k výraznému snížení emisí NOx.
Platí také, že elektronický řídicí systém monitoruje množství AdBlue v nádrži a správnou funkčnost celého procesu od injektáže až po reakci SCR. K tomu, aby mohl AdBlue systém fungovat, je tedy důležitá přítomnost AdBlue kapaliny.
Právě její doplňování je to, co je z pohledu běžného motoristy základní povinnost. Každé vozidlo má jiný objem nádrže pro AdBlue, zpravidla by však měla jedna plná nádrž vystačit minimálně na 10.000 km. U osobních aut je běžný objem nádrže právě od 15 do 20 litrů, přičemž obecně platí, že na 100 km se spotřebuje 1,5 litru AdBlue.
Spotřeba však závisí, podobně jako v případě nafty či benzínu, na způsobu jízdy. Klidnější a plavnější jízda bez prudké akcelerace znamená obvykle nižší spotřebu, naopak, pokud budete motor zatěžovat více, systém bude vstřikovat více AdBlue.
Každý vůz, který je vybaven touto technologií, je zároveň vybaven i senzorem monitorujícím stav v nádrži, který vás upozorní na klesající hladinu.
Pokud byste AdBlue nedoplnili vůbec, většina vozidel je vybavena systémem, který sníží výkon motoru, případně přepne celé vozidlo do nouzového režimu. V rámci něho budete mít k dispozici pouze omezený výkon, případně auto vůbec nenastartujete.
Doplňování AdBlue je možné pomocí klasického tankování přes tankovací pistoli, případně ve formě produktů v baleních podobných vodě do ostřikovačů. Takto si umíte koupit AdBlue již od objemu 2 litrů až po větší balení s objemem 10 litrů. Obecně platí, že tankování Adblue ze stojanu je v přepočtu na litr výhodnější.
Stejně jako o ostatní systémy ve vašem autě, io AdBlue systém je třeba se starat. Ať už jde o pravidelné výměny filtrů , pročištění nádrže od usazenin močoviny nebo o aditiva do AdBlue , kde si můžete vybrat celoroční i speciální přísady na zimu.
Základem udržení funkčnosti je kromě pravidelného servisu a údržby i dodržování některých provozních zásad, zejména pokud jde o doplňování kapaliny.
V případě, že si koupíte balenou močovinu, standardně je datum expirace na dobu 1 roku. Po uplynutí tohoto období již může AdBlue ztratit své původní vlastnosti a nedoporučuje se jej používat, kapalina by mohla nadělat i více škody, než užitku. Platí to zejména pro možné zanesení trysek nebo dřívější krystalizaci přímo v nádrži.
Dbát třeba i na nákup, určitě se vyhýbejte „výhodné“ koupi přes inzerát, kde nemáte jistotu původu a především složení AdBlue kapaliny. Dívejte se také na správnou teplotu skladování a vyhýbejte se uskladnění na přímém slunci.
Opatrnost je na místě iv případě, kdyby vás celý systém AdBlue a jeho neustálé doplňování „obtěžovaly“. Přestože existuje několik možností k jeho vypnutí či deaktivaci, rozhodně něco takového nedoporučujeme. Nejen, že tím přispějete ke zhoršení ekologie provozu, ale můžete uškodit i samotnému vozidlu a sporné je i absolvování EK.
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 23.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024